پروفایل ورود / ثبت نام تصویر IMG
تصویر IMG

روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی

امضای تفاهم نامه همکاری بین سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی و بیمه میهن

بیمه نامه مسئولیت حرفه ای مهندسین ساختمان از سوی حداقل 20 شرکت بیمه فعال در کشور با متون، تعهدات و شرایط عمومی و خصوصی و تعرفه های متفاوت عرضه می شود که این امر موجب سردرگمی مهندسین در خرید بیمه نامه گردیده است. همچنین در شرایط عمومی و خصوصی و کلوزهای بیمه نامه های مسئولیت شرکت های بیمه ای استثنائات و شروطی که نفی حقوق مهندس در زمان خسارات را به دنبال دارد دیده می شود.

شرکت های بیمه هر یک از مهندسین را به عنوان یک بیمه گذار مستقل طرف قرارداد خود می بینند و معمولا در خسارت احتمالی که اتفاق می افتد، مهندس بدون آنکه پیشتیبانی نهاد صنفی مانند سازمان نظام مهندسی ساختمان را همراه داشته باشد در مقابل بیمه گر قرار می گیرد.

پس از سالها منفعل بودن سازمانهای نظام مهندسی ساختمان کشور در برابر شرایط بیمه نامه مسئولیت مهندسین ساختمان که توسط شرکت های بیمه، نمایندگی های ایشان یا کارگزاری ها پیشنهاد می شد؛ هیات مدیره دوره هشتم سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی بر اساس برنامه های راهبردی سازمان با ایجاد کارگروه بیمه اقدام به تغییر شرایط بیمه نامه های موجود در بازار مطابق نیاز مهندسین در پوشش ریسک مورد انتظار و در راستای قوانین و مقررات بیمه مرکزی و شورای عالی بیمه نمود.

موضوع اصلاح بیمه نامه ها و انطباق آن با شرایط و نیازهای مهندسین در دستور کار هیات مدیره دوره هشتم قرار گرفت و اینک نتیجه این تلاش ها طرح بیمه ای است که در آن تمام شرایط عمومی و خصوصی بیمه نامه های مسئولیت موجود بازنگری و بگونه ای تنظیم شده است که شرکت بیمه گر به هنگام وقوع خسارت بیشترین تعهد و الزام را نسبت به جبران خسارت داشته باشد.

شرایط عمومی و خصوصی بیمه نامه طراحی شده در مذاکرات و مکاتبات اولیه با شرکت های بیمه ای در میان گذاشته شد و قابلیت اجرایی آن به لحاظ پذیرش از سوی شرکت های بیمه گر تأیید شد. مشمولیت این بیمه نامه بگونه ای جامع است که کلیه تخصص های مهندسین ساختمان در دوره ساخت و بهره برداری و نیز دوره های قبل از خرید بیمه نامه را (پوشش سالهای قبل) با کاملترین شرایط و کمترین استثتائات دربر می گیرد.

این طرح با برطرف کردن نکات ابهام شرایط بیمه نامه های جاری در بازار صنعت بیمه و منطبق با نیازهای مهندسین ساختمان در پاسخگویی به هرگونه ادعای خسارت ناشی از فعالیت های حرفه ای آنان با مناسبترین متون حقوقی و حرفه ای تنظیم شده است. سازمان نظام مهندسی با عقد تفاهم نامه همکاری با شرکت بیمه میهن که یکی از شرکت های خوش نام در صنعت بیمه کشور است و بر اساس این بسته پیشنهادی مناسبترین حق بیمه ها را اعلان نموده است اجرای طرح را شروع نموده است.

در مواقع اختلاف احتمالی طبق پیش بینی در شرایط عمومی، سازمان نظام مهندسی ساختمان استان به نحو مقتضی به عنوان داور مرضی الطرفین بین شرکت بیمه گر (بیمه میهن) و بیمه گذار (مهندسین عضو سازمان) نقش اجتماعی و صنفی خود را ایفاد خواهد نمود و بنا به تصمیم، نظارت و راهبری این طرح با نماینده هیات مدیره در امور راهبردی سازمان می باشد.

علاوه بر شرایط عالی و جامع این طرح بیمه ای که توسط سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی تهیه شده است؛ شرکت بیمه میهن به عنوان شرکت مجری نیز با ابتکار خاصی که در صدور بیمه نامه از خود نشان داده است شرایط صدور بیمه نامه را به صورت ویژه ای در قامت یک طرح ملی و فرا استانی ارتقاء داده است.

شرکت بیمه با استفاده از توانمدی های خود در اجرا و امکانات انفورماتیک این بازوهای اجرایی اقدام به ایجاد سامانه الکترونیکی صدور بیمه نامه (ققنوس) به آدرس www.qouqnoos.com نموده است تا مهندسین بتوانند بدون نیاز به مراجعه حضوری به شرکت بیمه؛ طی فقط چند دقیقه؛ اقدام به ثبت درخواست نموده و بیمه نامه را در محل مورد نظر خود تحویل بگیرند. ضمن اینکه به محض ثبت درخواست و صدور بیمه نامه فایل پی دی اف بیمه نامه در سامانه قابل دریافت می باشد و مهندسین (بیمه گذار) می توانند جهت بارگزاری در سامانه ساجام از آن استفاده کنند.

از ویژگی های منحصر به فرد این سامانه علاوه بر صدور آنلاین بیمه نامه، تشکیل پرونده الکترونیکی پیگیری خسارت است که در این سامانه انجام می پذیرد و تمام فرایند پیگیری خسارات توسط مهندسین (بیمه گذار) قابل رهگیری می باشد. ضمن اینکه تمام این مراحل و پیگیری ها توسط باجه پیگیری خسارت که در محل سازمان نظام مهندسی ساختمان استان مستقر هستند رصد شده و پاسخگوی مهندسین (اعضای سازمان) می باشند.

🔹بر اساس این تفاهم نامه که به همت هیات مدیره سازمان منعقد گردید؛ برای اولین بار شرایط عمومی بیمه‌نامه مسئولیت مهندسین ساختمان پس از ساعت ها کار کارشناسی به گونه ای تنظیم شد، تا در صورت بروز خسارت شرکت بیمه گر تعهد بیشترین حمایت از مهندسین را داشته باشد.

🔹 این شرایط همراه با کلوزهای مورد درخواست به شرکت های معتبر بیمه گر پیشنهاد و پس از اخذ قیمت ارایه خدمات و استعلامات لازم، در نهایت شرکت بیمه میهن با سابقه چندین ساله موفق به انعقاد تفاهم نامه با سازمان گردید.

🔹بر پایه این خبر شرایط عمومی مورد تفاهم ذیل شرایط خصوصی در بیمه نامه گنجانده شده و هنگام صدور بیمه نامه به مهندسین (بیمه‌گذار) تحویل خواهد شد.

🔹با توجه به الزامات قانونی درخصوص صدور بیمه نامه مسئولیت در پروژه ها، مهندسان موظفند طی مدت 48 ساعت بیمه نامه خود را به سازمان ارایه نمایند و در صورت عدم ارایه سازمان جهت جلوگیری از تاخیر در روند صدور پروانه راسا اقدام به صدور بیمه نامه خواهد نمود

منبع: روابط عمومی سازمان

تاریخ ثبت : 1398/08/12

سایر مطالب

پیوند ها تماس باما
    • واحد پشتیبانی و صدور
    • میدان امام خمینی مقابل بیمارستان ثامن طبقه فوقانی بانک اقتصاد نوین واحد 3
    • 05134307000

    • دفتر مرکزی
    • تهران، جنت آباد مرکزی، خیابان نسترن، شهید جهانبخش سمنانی 3، پلاک: 1، طبقه اول
    • 02144493795

    logo-samandehi
کلیه حقوق این سایت متعلق به ققنوس می باشد. هر گونه کپی برداری پیگرد قانونی دارد
ورود به ققنوس
ثبت نام در ققنوس
ثبت نام در ققنوس
شماره تلفن همراه
فراموشی رمز عبور
شماره تلفن همراه
تنظیمات ماژول به درستی انجام نشده است. صفحه اصلیطرح هااعلام خسارتراهنمای سایتبیمه نماهمکاری با ققنوس